Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/452
Title: Knowledge, Consumption Values, and Clean Food Consumption of Thai Consumers
ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ ค่านิยม กับพฤติกรรมการบริโภคอาหารคลีนของผู้บริโภคชาวไทย
Authors: Angsumalin Thabmuang
อังศุมาลิน ทับม่วง
CHAWANUAN KANANUKUL
ชวนวล คณานุกูล
Burapha University. Faculty of Humanities and Social Sciences
Keywords: ค่านิยมการบริโภค, พฤติกรรมการบริโภคอาหารคลีน, ความรู้, อาหารคลีน
Consumption Values Clean Food Consumption Knowledge Clean Food
Issue Date:  15
Publisher: Burapha University
Abstract: This research aims to study the relationship between consumers’ knowledge, consumption values, and clean food consumption behavior. The online surveys were administered to 400 respondents. The Pearson's Correlation Coefficient statistics was conducted to clarify the relationships. Results indicate that there were positive relationships between consumers’ knowledge and five consumption values (functional value, social value, emotional value, conditional value, and epistemic value), consumers’ knowledge and clean food consumption behavior (intention to consume clean food, clean food consumption frequency). It was also found that there were positive relationships between consumption values, in terms of functional value, social value, and epistemic value, and clean food consumption behavior, in terms of intention to consume clean food and clean food consumption frequency. Finally, whereas there were positive relationships between consumption values (emotional value, conditional value) and clean food consumption behavior (intention to consume clean food), there was a nonsignificant relationship between consumption values (emotional value, conditional value) and clean food consumption behavior (clean food consumption frequency).
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความรู้เกี่ยวกับอาหารคลีน ค่านิยมการบริโภค กับพฤติกรรมการบริโภคอาหารคลีน โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจด้วยแบบสอบถามออนไลน์และเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน ใช้การวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติ Pearson’s Correlation Coefficient ผลการวิจัยพบว่า ความรู้เกี่ยวกับอาหารคลีนของผู้บริโภคมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับค่านิยมการบริโภคทั้ง 5 ด้าน ซึ่งประกอบด้วย ด้านหน้าที่ ด้านสังคม ด้านอารมณ์ ด้านเงื่อนไข และด้านความรู้ ความรู้เกี่ยวกับอาหารคลีนของผู้บริโภคมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับพฤติกรรมการบริโภคอาหารคลีนทั้งด้านความตั้งใจในการรับประทานและความถี่ในการรับประทาน ค่านิยมการบริโภคด้านหน้าที่ ด้านสังคม และด้านความรู้มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับพฤติกรรมการบริโภคทั้งด้านความตั้งใจในการรับประทานและความถี่ในการรับประทาน ขณะที่ค่านิยมการบริโภคด้านอารมณ์ และด้านเงื่อนไขมีความความสัมพันธ์เชิงบวกเฉพาะกับพฤติกรรมการบริโภคด้านความตั้งใจในการรับประทานแต่ไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภคด้านความถี่ในการรับประทาน
Description: Master Degree of Communication Arts (M.Com.Arts)
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต (นศ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/452
Appears in Collections:Faculty of Humanities and Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62920100.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.