Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/685
Title: FACTORS AFFECTING PEOPLE’S DECISION TO VOTE FOR THE CHIEF EXECUTIVE OF CHONBURI PROVINCIAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATION (THE STUDY OF DISTRICT ELECTION IN CHONBURI PROVINCE OF 2nd CONSTITUENCY)
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของประชาชนในการลงคะแนนเสียงเลือกนายกองค์การบริหารส่วนจังหวัดชลบุรี (กรณีศึกษาเขตการเลือกตั้งอำเภอเมืองชลบุรี เขต 2 จังหวัดชลบุรี)
Authors: Chana Pinyo
ชนะ ภิญโญ
PATTHARAPONG RATTANASEVEE
ภัทรพงษ์ รัตนเสวี
Burapha University. Faculty of Political Science and Laws
Keywords: ปัจจัยที่มีอิทธิพล/การตัดสินใจ/การเลือกตั้ง/นายกองค์การบริหารส่วนจังหวัดชลบุรี
FACTORS INFLUENCING/DECISION/ELECTION/PRESIDENT OF CHONBURI PROVINCIAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATION
Issue Date:  17
Publisher: Burapha University
Abstract: The research on factors that influence people’s decision to vote in a political election aims: 1) to compare people’s decision to vote in an election with classified categories of respondents’ personal background; and 2) to investigate factors that influence people’s decision to vote in an election, and to identify any factors that influence people’s decision.  The sample of 374 voters in Mueang Chonburi District, Second Area, responded to a questionnaire, the research tool for data collection.  The statistics used for analyzing data included t-Test, One-way ANOVA, Stepwise Multiple regression analysis, and the statistical significance was determined at .05 level. The findings include the following: 1) people with varied monthly income had different decision to vote in an election, which was verified by the statistical significance at .05 level.  In other words, people’s decision to vote varied according to different income; and 2) factors that most influenced voting in an election were donation to temples, temple fairs, fetes, or donation of public property to communities, followed by a campaign for votes to make people impressed by means of backdoor strategies, confidentiality, and networking, which could be expressed in the following equation: Obtaining the vote 1 = 4.072 Constant + .608 Donation - .124 Campaign (backdoor).  Based on this equation, it could be understood that the more candidates provided donation to temples, temple fairs, fetes, and donation of public property, the more people participated in voting.  On the other hand, the more candidates carried out campaigns for votes to impress people with backdoor strategies, confidentiality, and networking, the less people decided to vote.  The result was verified by the statistical significance at .05 level.
การศึกษาเรื่องปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของประชาชนในการลงคะแนนเสียงเลือกตั้งมีวัตถุประสงค์  1)เพื่อเปรียบเทียบการตัดสินใจลงคะแนนเสียงเลือกตั้งของประชาชนจำแนกตามภูมิหลังของผู้ตอบแบบสอบถาม    2)เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจลงคะแนนเสียงเลือกตั้งของประชาชน  มีปัจจัยใดบ้างที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของประชาชน  โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้  คือ  เขตการเลือกตั้งอำเภอเมืองชลบุรี  เขต 2 จังหวัดชลบุรี  จำนวน 374 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ  แบบสอบถาม  สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ค่าสถิติที่ใช้ได้แก่  T-Test,  One-way ANOVA,  Stepwise Multiple regression analysis  โดยกำหนดค่านัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ผลการศึกษาพบว่า 1)ประชาชนที่มีรายได้ต่อเดือนต่างกันมีการตัดสินใจลงคะแนนเสียงเลือกตั้งต่างกัน อย่างมีสำคัญทางสถิติ .05 หรืออาจกล่าวอีกอย่างหนึ่งได้ว่าการตัดสินใจลงคะแนนเสียงเลือกตั้งของประชาชนมีความแตกต่างเมื่อมีรายได้ต่างกัน 2) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการลงคะแนนเสียงเลือกตั้งมากที่สุด คือ บริจาคทำบุญ งานวัด งานรื่นเริง หรือการบริจาคสิ่งสาธารณะแก่ชุมชน รองลงมาคือ การรณรงค์หาเสียงโดยการสร้างความประทับในการใช้กลยุทธ์และวิธีการหาเสียงแบบหลังบ้าน ลึกลับ ผ่านเครือข่าย ซึ่งแสดงให้เห็นได้จากสมการต่อไปนี้คือ Obtaining the vote 1 = 4.072 Constant +.608 Donation -.124 Campaig(backdoor)  จากสมการข้างต้นจะเห็นได้ว่า ผู้สมัครยิ่งบริจาคทำบุญ งานวัด งานรื่นเริง หรือการบริจาคสิ่งสาธารณะแก่ชุมชน ประชาชนยิ่งตัดสินใจของการลงคะแนนเสียงเลือกตั้งเพิ่มมากขึ้นในทางกลับกันถ้าผู้สมัครยิ่งการรณรงค์หาเสียงโดยการสร้างความประทับในการใช้กลยุทธ์และวิธีการหาเสียงแบบหลังบ้าน ลึกลับ ผ่านเครือข่าย ประชาชนยิ่งตัดสินใจของประชาชนในการลงคะแนนเสียงเลือกตั้งน้อยลง อย่างมีสำคัญทางสถิติ .05
Description: Master Degree of Arts in Political Science (M.A.)
รัฐศาสตรมหาบัณฑิต (ร.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/685
Appears in Collections:Faculty of Political Science and Laws

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63910024.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.