Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/417
Title: CAREER ADVANCEMENT FOR VESSEL TRAFFIC SERVICE OPERATORS, MARINE DEPARTMENT, MINISTRY OF TRANSPORT
ความก้าวหน้าในอาชีพของเจ้าหน้าที่ควบคุมการจราจรทางน้ำ สังกัดกรมเจ้าท่า กระทรวงคมนาคม
Authors: Atithan Kaewthavorn
อธิษฐาน แก้วถาวร
CHAKCHAI SUEPRASERTSITTHI
จักรชัย สื่อประเสริฐสิทธิ์
Burapha University. Graduate School of Public Administration
Keywords: ความก้าวหน้าในอาชีพ
เจ้าหน้าที่ควบคุมการจราจรทางน้ำ
การวิเคราะห์งาน
การจัดกลุ่มงาน
CAREER ADVANCEMENT
VESSEL TRAFFIC SERVICE OPERATORS
JOB ANALYSIS
JOB FAMILY
Issue Date:  26
Publisher: Burapha University
Abstract: The research aims to explore the following: career advancement organizing, problems, obstacles and recommendations related to the organization of career advancement, in particular to vessel traffic service operators affiliated with the Marine Department, Ministry of Transport. The research took a qualitative approach based on the collection of data record forms and interview forms. The key informants included seven (7) vessel traffic service operators and a human resource official.  Data analysis applied the methods of taxonomy, coding and clustering. The findings are specified as follows: 1. As for the organizational structure/ positions, the highest rank is the Director General.  Operating officials are supervised directly by their heads. 2. Considering job analysis, there are main and assigned responsibilities. The recruitment of vessel traffic operators targets the applicant with a bachelor’s degree in any fields. Work experience is not a must, but knowledge of English language and marine transport is required. 3. Job family and rotation are only arranged for governmental officials who must have knowledge of the new mission. 4. Career advancement is organized under a set of regulation including regulation of promotion in the same line of work and promotion for governmental officials, but there is not any regulation of job rotation. The key problems and recommendations can be concluded as follows: 1. In part of organizational structure/ positions, due to centralization, work is inefficiently carried out, and there is a lack of manpower. To tackle the problems, areas of responsibilities should be defined. Also, there should be manpower planning in both operating and supervising levels. 2. Regarding job analysis, because of repetitious jobs that causes redundancy, it was recommended to arrange personnel training to acquire new knowledge and skills. 3. For job family, as there is no job rotation at present, there should be regulation to allow rotation within the same work unit. 4. Lastly, since the organization of career advancement in a work unit has not been regulated, it was recommended to collect personnel’s opinions and use them as guidelines to resolve the issue.  
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดสายความก้าวหน้าในอาชีพ รวมถึงศึกษาปัญหา อุปสรรคและข้อเสนอแนะในการจัดสายความก้าวหน้าในอาชีพของเจ้าหน้าที่ควบคุมการจราจรทางน้ำ สังกัดกรมเจ้าท่า กระทรวงคมนาคม เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้แบบบันทึกข้อมูลและแบบสัมภาษณ์เป็นเครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูล ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ คือ เจ้าหน้าที่ควบคุมการจราจรทางน้ำ จำนวน 7 คน และนักทรัพยากรบุคคล จำนวน 1 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแยกข้อมูลออกเป็นส่วนย่อย (Taxonomy) การให้รหัส (Coding) และการจัดกลุ่มรหัส (Clustering) ผลการวิจัย พบว่า 1. โครงสร้างองค์กร/ตำแหน่งงาน อธิบดีเป็นตำแหน่งสูงสุด หัวหน้างานเป็นผู้บังคับบัญชาโดยตรง 2. การวิเคราะห์งาน มีงานหลักและงานมอบหมาย ตำแหน่งนี้ใช้วุฒิปริญญาตรีทุกสาขา ไม่จำเป็นต้องมีประสบการณ์ แต่ต้องมีความรู้เกี่ยวกับภาษาอังกฤษ การเดินเรือ 3. การจัดกลุ่มงาน การโอนย้ายทำได้เฉพาะข้าราชการและต้องมีความรู้ตามภารกิจใหม่ 4. แนวทางในการจัดทำสายความก้าวหน้าในอาชีพ มีระเบียบกำหนดคุณสมบัติสำหรับการเลื่อนตำแหน่งภายในสายงานและการเลื่อนตำแหน่งของข้าราชการ แต่การสับเปลี่ยนหมุนเวียนงานไม่มีระเบียบกำหนดไว้ การศึกษาปัญหาอุปสรรคและข้อเสนอแนะ พบว่า 1. โครงสร้างองค์กร/ตำแหน่งงาน การรวมศูนย์ทำให้การปฏิบัติงานติดขัด อัตรากำลังไม่เพียงพอ เสนอแนะให้แบ่งพื้นที่รับผิดชอบ วางแผนอัตรากำลังระดับผู้ปฏิบัติงานและหัวหน้างาน 2. การวิเคราะห์งาน ลักษณะงานซ้ำซาก เสนอแนะให้พัฒนาบุคลากรให้มีความรู้ ทักษะด้านอื่น 3. การจัดกลุ่มงาน ไม่มีการสับเปลี่ยนหมุนเวียนงาน เสนอแนะให้ปรับเปลี่ยนระเบียบและให้บุคลากรสับเปลี่ยนตำแหน่งภายในหน่วยงานได้ 4. แนวทางในการจัดทำสายความก้าวหน้าในอาชีพ ไม่มีการกำหนดความก้าวหน้าในอาชีพภายในหน่วยงาน เสนอแนะให้รับฟังความคิดเห็นของบุคลากร เพื่อเป็นข้อมูลในการปรับปรุงการจัดทำสายความก้าวหน้าในอาชีพ
Description: Master Degree of Public Administration (M.P.A.)
รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต (รป.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/417
Appears in Collections:Faculty of Graduate School of Public Administration

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62930021.pdf4.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.