Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/742
Title: THE ACHIEVEMENT OF LEARNING MANAGEMENT ON RATIO PROPORTION AND PERCENTAGE USING KWDL TECHNIQUE WITH BOX – METHOD OF MATHAYOMSUKSA I STUDENTS
ผลการจัดการเรียนรู้ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ โดยใช้เทคนิค KWDLร่วมกับกลวิธี Box – Method ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Authors: Ornanong Klinsrisuk
อรอนงค์ กลิ่นศรีสุข
ANNOP KAEWKHAO
อรรณพ แก้วขาว
Burapha University. Faculty of Science
Keywords: เทคนิค KWDL
กลวิธี Box – Method
ความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์
KWDL TECHNIQUE
BOX - METHOD
MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITY
MATHEMATICS LEARNING ACHIEVEMENT
Issue Date:  17
Publisher: Burapha University
Abstract: The purposes of this research were to  1) create a learning management plan on “ratio proportion and percentage” using KWDL technique with Box – Method of mathayomsuksa I students to be effective according to the standard 70/70 2) compare the student’ s mathematical problem solving ability after learning with 70 percent criterion 3) to compare mathematics learning achievement after learning with 70 percent criterion. The design of research was one-group posttest-only design. The subjects of this study were 34 Mathayomsuksa 1/2 students which were obtained by cluster random sampling by drawing lots ,in the second semester of the 2021 academic year at Phukhieo School in Chaiyaphum. The instruments used in the study were;  lesson plans, mathematical problem solving ability test and mathematics learning achievement test . The data were analyzed by Mean, Standard deviation and z-test for one sample. The findings were as follows:                 1) The learning management plan on “ratio proportion and percentage” using KWDL technique with Box – Method of mathayomsuksa I students of the generated learning plan was 85.13/74.71, where the efficiency of the learning management plan exceeded the threshold of 70/70.                 2) The mathematical problem solving ability on “ratio proportion and percentage” of Mathayomsuksa 1 students after  learning from KWDL technique with Box – Method was statistically higher than the 70 percent criterion at the .05 level of significance.                 3) The mathematics learning achievement on “ratio proportion and percentage” of Mathayomsuksa 1 students after  learning from KWDL technique with Box – Method was statistically higher than the 70 percent criterion at the .05 level of significance.
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สร้างแผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method  ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 70/70  2) เปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method กับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method กับเกณฑ์ร้อยละ 70 การวิจัยนี้ผู้วิจัยได้ใช้แบบแผนการวิจัยแบบศึกษากลุ่มเดียววัดหลังเรียนครั้งเดียว (The One - Group Posttest-Only Design) โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/2 ของโรงเรียนภูเขียว อำเภอภูเขียว จังหวัดชัยภูมิ ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 34 คน ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่มโดยการจับสลาก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method แบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบ z แบบกลุ่มตัวอย่างเดียว (z – test for one sample) โดยผลการวิจัยสรุปผลได้ดังนี้                 1) แผนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพเท่ากับ  85.13/74.71  ซึ่งประสิทธิภาพของแผนการจัดการเรียนรู้สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด 70/70                   2) ความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method มีคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05                 3) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ เรื่อง อัตราส่วน สัดส่วน และร้อยละ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้เทคนิค KWDL ร่วมกับกลวิธี Box – Method สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 ที่ระดับนัยสำคัญ .05    
Description: Master Degree of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/742
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62920402.pdf3.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.