Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/726
Title: Development of a model for analyzing and comparing course descriptions from universities: a case study of courses in computer science
การพัฒนาโมเดลสำหรับวิเคราะห์และเปรียบเทียบคำอธิบายรายวิชาจากมหาวิทยาลัยต่างๆ : กรณีศึกษารายวิชาทางด้านวิทยาการคอมพิวเตอร์
Authors: Peerapon Kamlangpuech
พีระพล กำลังพืช
KOMATE AMPHAWAN
โกเมศ อัมพวัน
Burapha University. Faculty of Informatics
Keywords: การวิเคราะห์คำอธิบายรายวิชา, คำอธิบายรายวิชา, คำอธิบายรายวิชาในหลักสูตรวิทยาการคอมพิวเตอร์
Content analysis Course description Computer Science course
Issue Date:  26
Publisher: Burapha University
Abstract: Now a day, the method of analyzing the content of the course descriptions has been developed and has become more diverse. For example, analyze the objectives gained from classroom learning together with insights into individual learners. To measure the effectiveness of each student's knowledge gained through classroom learning, in order to recommend courses that are suitable for each student, and so on. From the methods of analyzing the course descriptions, there is no method to analyze and compare between two or more course descriptions. Therefore, the researcher has developed a new system called “Computer Science Course Description Analysis system (CSCDA system)”. It is a system for analysis and comparison between course descriptions. To represent the similar content and different content in the course description. Furthermore, a new improvement of the CSCDA system is called “An efficient system for analyzing contents of Computer Science Courses (eCSCDA system)”. To achieve more comprehensive and effective results. In experiments were conducted on CS course contents gathered from ten Thai Universities. The experiment consists of two aspects i.e. 1) Evaluation of keyword extraction and 2) Evaluation of similarity matching. From the results, it can be seen and concluded that the eCSCDA system is more efficient than other systems and algorithms.
ปัจจุบันวิธีการวิเคราะห์คำอธิบายรายวิชาได้ถูกพัฒนาอย่างต่อเนื่อง อาทิเช่น การถึงวิเคราะห์วัตถุประสงค์ที่ได้รับจากการเรียนรู้ในชั้นเรียนร่วมกับข้อมูลเชิงลึกข้อผู้เรียนแต่ละคน เพื่อทำการวัดประสิทธิภาพองค์ความรู้ของผู้เรียนแต่ละคนที่ได้รับจากการเรียนในชั้นเรียน, เพื่อการแนะนำคอร์สเรียนที่เหมาะสมกับผู้เรียนแต่ละคน เป็นต้น แต่ก็ยังไม่มีวิธีใดเลยที่จะทำการวิเคราะห์และเปรียบเทียบระหว่างคำอธิบายรายวิชาในรายวิชาหนึ่ง ๆ ดังนั้นผู้วิจัยจึงได้ทำการพัฒนาระบบวิเคราะห์คำอธิบายรายวิชาในหลักสูตรวิทยาการคอมพิวเตอร์ (เรียกโดยย่อว่า “ระบบซีเอสซีดีเอ”) ซึ่งเป็นระบบสำหรับการวิเคราะห์และเปรียบเทียบระหว่างคำอธิบายรายวิชา เพื่อแสดงให้เห็นถึงส่วนของเนื้อหาในคำอธิบายรายวิชาที่เหมือนและแตกต่างกัน นอกจากนี้ผู้วิจัยยังได้ทำการพัฒนาระบบวิเคราะห์คำอธิบายรายวิชาในหลักสูตรวิทยาการคอมพิวเตอร์ที่มีประสิทธิภาพ (เรียกโดยย่อว่า “ระบบอีซีเอสซีดีเอ”) ซึ่งเป็นระบบที่ถูกพัฒนาต่อมาจากระบบอีซีเอสซีดีเอ เพื่อให้ได้มาซึ่งผลลัพธ์ที่มีความครอบคลุมและมีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น ในการประเมินประสิทธิภาพของระบบจะเป็นการดำเนินการทดสอบกับคำอธิบายรายวิชาในหลักสูตรวิทยาการคอมพิวเตอร์จากทั้ง 10 มหาวิทยาลัย ซึ่งจะแบ่งการประเมินออกเป็น 2 ส่วน คือ 1) การประเมินประสิทธิภาพของการเปรียบเทียบจากคำสำคัญที่สกัดได้ และ 2) การประเมินประสิทธิภาพของวิธีการเปรียบเทียบข้อความ จากการประเมินประสิทธิภาพแสดงให้เห็นว่าระบบอีซีเอสซีดีเอมีประสิทธิภาพที่ดีกว่าระบบและขั้นตอนวิธีอื่น ๆ ที่นำมาเปรียบเทียบ
Description: Master Degree of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/726
Appears in Collections:Faculty of Informatics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60910058.pdf14.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.