Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/696
Title: TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP COMPETENCIES AND THE PROCESS OF A TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP COMPETENCY DEVELOPMENT PROGRAM :A CASE STUDY OF A ROYAL THAI ARMY HOSPITAL.
สมรรถนะผู้นำการเปลี่ยนแปลงและกระบวนการพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างสมรรถนะผู้นำการเปลี่ยนแปลง กรณีศึกษาโรงพยาบาลสังกัดกองทัพบกแห่งหนึ่ง
Authors: Suthasinee Soonthornchai
สุธาสินี สุนทรชัย
PARATCHANUN CHAROENARPORNWATTANA
ปรัชนันท์ เจริญอาภรณ์วัฒนา
Burapha University. Faculty of Education
Keywords: โรงพยาบาลสังกัดกองทัพบก
สมรรถนะผู้นำ
ผู้นำการเปลี่ยนแปลง
ROYAL THAI ARMY HOSPITAL
LEADERSHIP COMPETENCY
TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP
Issue Date:  11
Publisher: Burapha University
Abstract: The objectives of this research were 1) Studying the components of transformational leadership competencies and 2) Proposing a program to enhance transformational leadership competencies. This is a qualitative in-depth interview method with 18 informants who chiefs of hospital department. The data used for content analysis and experts confirmed the results by group discussions with 5 participants. The findings demonstrated that there were 5 main components and 32 subcomponents that made up the change leadership competency were 1) Having Idealized Influence as follows: 1.1) Having knowledge and expertise in work. 1.2) Acting as a positive role model. 1.3) Having vision. 1.4) Acting morally upright. 1.5) Effective problem-solving. 1.6) Showing extreme responsibility and 1.7) Selflessness. 2) Inspirational Motivation included by 2.1) Inspiring subordinates. 2.2) Positive attitude. 2.3) Reinforcement. 2.4) Leading the team and 2.5) Remain active. 3) Intellectual Stimulation consisted of 3.1) Providing flexibility. 3.2) Constant learning. 3.3) Systematic work. 3.4) Potential and 3.5) Established as a learning organization. 4) Individual Consideration into account 4.1) Listen attentively. 4.2) Caring like family members. 4.3) Recognize the variety of persons. 4.4) Sincere. 4.5) Easily reached and 4.6) Promote growth and self-improvement. 5) Additional components of today's change leadership included 5.1) Ensuring equity. 5.2) Flexibility. 5.3) Openness, accept the truth. 5.4) Effective job-training and coaching. 5.5) Mental fortitude. 5.6) Effective communication. 5.7) Willingness to serve. 5.8) Expertise in managing change and 5.9) Digital skill. And the process of transformational leadership competency program was conducted in 3 phases: 1) Analysis and planning 2) Implementation and 3) Evaluation
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบสมรรถนะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของหัวหน้าหน่วยงานโรงพยาบาลสังกัดกองทัพบก 2) นำเสนอกระบวนการพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างสมรรถนะผู้นำการเปลี่ยนแปลงสำหรับหัวหน้าหน่วยงานโรงพยาบาลสังกัดกองทัพบก โดยเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับหัวหน้าหน่วยงานของโรงพยาบาลสังกัดกองทัพบก จำนวน 18 ท่าน จากนั้นนำข้อมูลมาวิเคราะห์เชิงเนื้อหาและยืนยันผลการศึกษาด้วยการทำสนทนากลุ่มโดยผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 ท่าน ผลการวิจัยพบว่าองค์ประกอบสมรรถนะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของหัวหน้าหน่วยงานโรงพยาบาลสังกัดกองทัพบก ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบหลัก 32 องค์ประกอบย่อย ดังนี้ 1) ด้านการมีอิทธิพลอย่างมีอุดมการณ์ ได้แก่ 1.1) มีความรู้เชี่ยวชาญในงาน 1.2) ประพฤติตัวเป็นแบบอย่างที่ดี 1.3) มีวิสัยทัศน์ 1.4) เป็นคนดี 1.5) แก้ปัญหาได้มีประสิทธิภาพ 1.6) มีความรับผิดชอบสูง 1.7) ใช้อำนาจเพื่อประโยชน์ส่วนรวม 2) ด้านการสร้างแรงบันดาลใจ ได้แก่ 2.1) จูงใจผู้ใต้บังคับบัญชาได้ 2.2) มีทัศนคติดี 2.3) ให้แรงเสริมหรือให้กำลังใจ 2.4) นำทีม 2.5) มีชีวิตชีวา 3) ด้านการกระตุ้นทางสติปัญญา ได้แก่ 3.1) ให้อิสระในการทำงาน 3.2) เรียนรู้อยู่เสมอ 3.3) ทำงานเชิงระบบ 3.4) ดึงศักยภาพได้ 3.5) สร้างให้เป็นองค์กรแห่งการเรียนรู้ 4) ด้านการคำนึงถึงความเป็นปัจเจกบุคคล ได้แก่ 4.1) เป็นผู้ฟังที่ดี 4.2) ดูแลเสมือนสมาชิกในครอบครัว 4.3) เข้าใจว่าคนมีความหลากหลาย 4.4) จริงใจ 4.5) เข้าถึงง่าย 4.6) สนับสนุนให้พัฒนาตนเองและมีความก้าวหน้า 5) ด้านอื่นที่มีความจำเป็นต่อการเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงในปัจจุบัน ได้แก่ 5.1) ให้ความเสมอภาค 5.2) มีความยืดหยุ่น 5.3) เปิดเผย ยอมรับความจริง 5.4) ให้คำปรึกษาและสอนงานได้ 5.5) จิตใจเข้มแข็ง 5.6) สื่อสารมีประสิทธิภาพ 5.7) ยินดีให้บริการ 5.8) มีทักษะด้านการบริหารการเปลี่ยนแปลง 5.9) มีทักษะการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล และกระบวนการพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างสมรรถนะผู้นำการเปลี่ยนแปลงแบ่งเป็น 3 ระยะ คือ 1) ขั้นการวิเคราะห์และวางแผน 2) ขั้นดำเนินกิจกรรม และ 3) ขั้นประเมินผล
Description: Master Degree of Arts (M.A.)
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/696
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63920422.pdf3.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.