Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/648
Title: THE FACTORS AFFECTING PURCHASING DECISION OF MEDICAL SUPPLEMENTS FOR CANCER PATIENTS
ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์สำหรับผู้ป่วยโรคมะเร็ง
Authors: Pichcharat Chobtham
พิชชารัตน์ ชอบธรรม
SUCHONNEE METIYOTHIN
สุชนนี เมธิโยธิน
Burapha University. Graduate School of Commerce
Keywords: การตัดสินใจซื้อ/ อาหารเสริมทางการแพทย์/ ผู้ป่วยโรคมะเร็ง
PURCHASE DECISION/ MEDICAL SUPPLEMENT/ CANCER PATIENT
Issue Date:  11
Publisher: Burapha University
Abstract: The objectives of this research were 1) to study the personal factors affecting the decision to purchase medical dietary supplements of cancer patients at ABC Hospital 2) to study the psychological factors affecting the purchasing decision of medical dietary supplements of cancer patients at ABC Hospital 3) to study the marketing mix factors affecting the purchasing decision of medical dietary supplements of cancer patients at ABC Hospital. The samples of this study were four hundred cancer patients from all stages who used to consume or consume medical dietary supplements. The data were collected by using questionnaires as an instrument. Data were analyzed using frequency, mean, standard deviation. The hypotheses were tested using one-way ANOVA statistical analysis to compare the differences between independent variables and Multiple Linear Regression to analyze the relationship at the 0.05 level of significance. The results showed that most of the respondents were male, aged between 40- 49 years old with bachelor/postgraduate education level who are business owner or self-employed and have income in the range of 10,001 - 20,000 Baht. Psychological factors, marketing mix factors and purchasing decisions of medical supplements in overall picture is at a high level. The hypotheses testing results showed that 1) personal factors: age, educational level and average monthly income affect the decision to purchase medical supplements of cancer patients at ABC Hospital differently. 2) psychological factors such as perceptions, beliefs and attitudes, and personality affect the decision to purchase medical dietary supplements of cancer patients at ABC Hospital 3) marketing mix factors: products, prices and marketing promotion affect decision to purchase medical supplements of cancer patients ABC Hospital
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์ของผู้ป่วยโรคมะเร็ง โรงพยาบาล ABC 2) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านจิตวิทยาที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์ของผู้ป่วยโรคมะเร็ง โรงพยาบาล ABC 3) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์ของผู้ป่วยโรคมะเร็ง โรงพยาบาล ABC กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ ผู้ป่วยโรคมะเร็งทุกระยะในโรงพยาบาล ABC ที่เคยบริโภคหรือบริโภคผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์อยู่ปัจจุบัน จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้ใช้สถิติทดสอบความแปรปรวนแบบทางเดียว (One-way ANOVA) สำหรับเปรียบเทียบความแตกต่าง ระหว่างตัวแปรอิสระ และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple Linear Regression) เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05  ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนมากเป็นเพศชาย มีอายุในช่วง 40- 49 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี/สูงกว่าปริญญาตรี เป็นผู้ที่ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว/อิสระ และมีรายได้อยู่ในช่วง 10,001 - 20,000 บาท ปัจจัยด้านจิตวิทยา ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และ การตัดสินใจซื้ออาหารเสริมทางการแพทย์ ภาพรวมอยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า 1) ปัจจัยส่วนบุคคล ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือน ที่แตกต่างกันส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์ของผู้ป่วยโรคมะเร็ง โรงพยาบาล ABC แตกต่างกัน 2) ปัจจัยด้านจิตวิทยา ได้แก่ การรับรู้ ความเชื่อและทัศนคติ และบุคลิกภาพ ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์ของผู้ป่วยโรคมะเร็ง โรงพยาบาล ABC 3) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านการส่งเสริมทางการตลาด ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมทางการแพทย์ของผู้ป่วยโรคมะเร็ง โรงพยาบาล ABC
Description: Master Degree of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/648
Appears in Collections:Faculty of Graduate School of Commerce

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63710005.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.