Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/600
Title: A STUDY FACTORS AFFECTING THE SERVICE OF BULK CARGO SHIP AT KOH SICHANG ANCHORAGE, A CASE STUDY OF XYZ COMPANY LIMITED
การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการให้บริการของเรือสินค้าประเภทเทกอง ในเขตที่ทิ้งสมอเกาะสีชัง กรณีศึกษา บริษัท XYZ จำกัด
Authors: Wiracha Yoosomboon
วิรชา อยู่สมบูรณ์
SARAWUT LUKSANATO
สราวุธ ลักษณะโต
Burapha University. Faculty of Logistics
Keywords: เขตที่ทิ้งสมอ/ การขนถ่ายสินค้า/ เรือสินค้าประเภทเทกอง/ อัตรากินน้ำลึก/ ค่าระวาง/ ตัวแทนของเรือสินค้า/ สินค้าที่มีความอ่อนไหวต่อสภาพอากาศ
ANCHORAGE AREA/ CARGO HANDLING/ BULK CARRIER/ DRAFT/ FREIGHT/ AGENT/ WEATHER SENSITIVE CARGO
Issue Date:  17
Publisher: Burapha University
Abstract: This research is a qualititative research and quantitative research study. To study the factors affecting the cargo handling services of dry bulk vessels. In the area where XYZ Company Limited's Koh Sichang anchor is dropped by collecting information from the Statement of fact/ Time sheet (SOF) of XYZ Company Limited for the past 3 years form 2019 to 2021 and In-depth interview with Boarding Agents in XYZ Company Limited with at least 10 years of experience working at present, total of 3 persons.                       Research results of Statement of fact/ Time sheet (SOF) of XYZ Company Limited found that there were factors affecting the services of dry bulk vessels. In the area that left the anchor of Koh Sichang There are two main factors: 1) weather factors during monsoons form May to October As a result, the product was not finished in time due to strong wind and waves and the anchoring in the wrong area during the monsoon season. Causing the production to stop. 2) Factors on equipment, machinery, not much impact, Due to the work of equipment and machinery, there is a constant preparation before work.                       The research findings form in-depth interviews revealed that there were factors affecting the service of dry bulk vessels. In the area that left the anchor of Koh Sichang There are 3 main factors: 1) climate factors Affects the loading and unloading os dry bulk ships. This is because during the monsoon season, anchors must be left in an area suitable for loading and unloading goods and have wind and were shields to enble ships on both sides to unload the goods. 2) Equipment and machinery factors have little impact. But it is considered as one of the important factors in loading and unloading due to all kinds of working equipment on the ship. It is very important to work if it is found that equipment, machinery is damaged, causing the loading of goods to be delayed as well. 3) Government policy is a factor that sffects the loading of goods, namely work is redundant. The working time is quite limited. There fore being the main factor for loading and unloading goods night time causing more delays in work.
งานวิจัยนี้ เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพเเละเชิงปริมาณ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อการให้บริการด้านการขนถ่ายสินค้าของเรือสินค้าประเภทเทกองแห้ง ในเขตพื้นที่ทิ้งสมอเกาะสีชังของบริษัท XYZ จำกัด โดยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสาร Statement of fact/ Time sheet (SOF) ของบริษัท XYZ จำกัด ย้อนหลังจำนวน 3 ปี ตั้งเเต่ปี พ.ศ. 2562 ถึงปี พ.ศ. 2564 และการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth interview) กับพนักงานปฏิบัติการบนเรือ (Boarding agent) บริษัท XYZ จำกัด เเละมีประสบการณ์การทำงานอย่างน้อย 10 ปี ที่ทำงานในปัจจุบัน จำนวนทั้งหมด 3 ท่าน                       ผลการวิจัยเอกสาร Statement of fact/ Time sheet (SOF) ของบริษัท XYZ จำกัด พบว่า มีปัจจัย ที่ส่งผลกระทบต่อการให้บริการของเรือสินค้าประเภทเทกองแห้ง ในเขตพื้นที่ทิ้งสมอเกาะสีชัง มีปัจจัยหลักอยู่ 2 ปัจจัย คือ 1) ปัจจัยด้านสภาพอากาศในช่วงมรสุม เดือนพฤษภาคมถึงเดือนตุลาคม ส่งผลทำให้สินค้าเสร็จไม่ทันเวลา เนื่องจากมีคลื่นลมเเรงเเละการทิ้งสมอในเขตที่ไม่เหมาะสมในช่วงฤดูมรสุม ทำให้การทำสินค้าหยุดชะงัก 2) ปัจจัยด้านอุปกรณ์ เครื่องจักร ไม่มีผลกระทบมากนัก เนื่องจากการทำงานของอุปกรณ์เครื่องจักร มีการเตรียมความพร้อมก่อนทำงานอยู่เสมอ                       ผลการวิจัยจากการสัมภาษณ์เชิงลึก พบว่า มีปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อการให้บริการของเรือสินค้าประเภทเทกองแห้ง ในเขตพื้นที่ทิ้งสมอเกาะสีชัง พบว่ามีปัจจัยหลักอยู่ 3 ปัจจัย คือ 1) ปัจจัยด้านสภาพอากาศ ส่งผลกระทบต่อการขนถ่ายสินค้าของเรือเทกองแห้ง เนื่องจากช่วงมรสุมต้องมีการทิ้งสมอในเขตที่เหมาะสมกับสินค้าที่ทำการขนถ่าย เเละมีที่บังคลื่นบังลม เพื่อให้เรือทั้งสองฝั่งทำการขนถ่ายสินค้าได้ 2) ปัจจัยด้านอุปกรณ์เครื่องจักร ส่งผลกระทบไม่มากนัก เเต่ถือว่าเป็นปัจจัยสำคัญหนึ่งปัจจัยในการทำการขนถ่ายสินค้า เนื่องจากอุปกรณ์การทำงานทุกชนิดของบนตัวเรือ มีความสำคัญมากต่อการทำงาน หากพบว่าอุปกรณ์ เครื่องจักรเสียหาย ทำให้การขนถ่ายสินค้ามีความล่าช้าได้เช่นกัน 3) นโยบายภาครัฐบาล เป็นปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อการขนถ่ายสินค้า คือ การทำงานซ้ำซ้อน มีระยะเวลาในการทำงานค่อนข้างจำกัด จึงทำให้เป็นปัจจัยหลักต่อการขนถ่ายสินค้าเวลาเรือสินค้าเข้ากลางคืน ทำให้เกิดความล่าช้าในการทำงานมากยิ่งขึ้น
Description: Master Degree of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/600
Appears in Collections:Faculty of Logistics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62920290.pdf4.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.