Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/591
Title: DEVELOPING SUSTAINABLE SUPPLIER SELECTION CRITERIA: A CASE STUDY OF AN AUTOMOTIVE PARTS MANUFACTURER
การพัฒนาเกณฑ์การคัดเลือกผู้ส่งมอบอย่างยั่งยืน: กรณีศึกษาผู้ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์แห่งหนึ่ง
Authors: Puksorn Chonviriyakun
ภักษร ชลวิริยะกุล
JUTHATHIP SURARAKSA
จุฑาทิพย์ สุรารักษ์
Burapha University. Faculty of Logistics
Keywords: เกณฑ์การคัดเลือกผู้ส่งมอบ/ การคัดเลือกผู้ส่งมอบอย่างยั่งยืน/ ผู้ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์/ การวิเคราะห์เชิงลำดับชั้น/ AHP
SUPPLIER SELECTION CRITERIA/ SUSTAINABLE SUPPLIER SELECTION/ AUTOMOTIVE PARTS MANUFACTURER/ ANALYTIC HIERARCHY PROCESS/ AHP
Issue Date:  11
Publisher: Burapha University
Abstract: The purpose of this research was to define criteria and analyze priorities to develop criteria for sustainable supplier selection in a case study of an auto parts manufacturer. This research uses the Analysis Hierarchy Process (AHP) theory to evaluate supplier selection criteria from an economic aspect, environmental aspect and social aspect. The priorities of the main criteria for selecting sustainable suppliers are 1) economic aspect, comprising main criteria: price (36.1%), quality (23.3%), service (14.3%), and reliability (10.3%) 2) environment aspect: the main criteria consisted of pollution management (5.5%) and environmental management (4.2%) 3) social aspect: the main criteria were employment practices (3.4%) and stakeholder responsibility (2.9%). In addition, the priority analysis of the 24 comprehensive criteria found that the criterion with the priority weighting was product price (30.17%), followed by correct specification (16.54%) and payment terms (5.91%). Furthermore, the most weighted by the case study of the overall economic aspect (84%), environmental aspect (10%), and social aspect (6%) respectively. The criteria from this research make the selection of suppliers consistent with the business practices of sustainability and weighting can be applied to improve the evaluation of supplier selection more efficiently.
งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อกำหนดเกณฑ์และวิเคราะห์ลำดับความสำคัญเพื่อพัฒนาเกณฑ์ที่ใช้สำหรับการคัดเลือก ผู้ส่งมอบอย่างยั่งยืนของกรณีศึกษาผู้ผลิตชิ้นส่วนยานยนต์แห่งหนึ่ง งานวิจัยครั้งนี้ประยุกต์ใช้ทฤษฎีการวิเคราะห์เชิงลำดับชั้น (Analysis Hierarchy Process: AHP) เพื่อหาค่าน้ำหนักความสำคัญของเกณฑ์ที่ใช้ในการคัดเลือกผู้ส่งมอบอย่างยั่งยืน ซึ่งประกอบไปด้วยมุมมองด้านเศรษฐกิจ ด้านสิ่งแวดล้อม และด้านสังคม ผลการวิจัยพบว่า ลำดับความสำคัญของเกณฑ์หลักในการคัดเลือกผู้ส่งมอบอย่างยั่งยืน ได้แก่ 1) ด้านเศรษฐกิจ เกณฑ์หลักที่มีความสำคัญมากที่สุด คือ ด้านราคา (ร้อยละ 36.1) รองลงมา คือ ด้านคุณภาพ (ร้อยละ 23.3) ด้านการบริการ (ร้อยละ 14.3) และด้านความน่าเชื่อถือของบริษัท (ร้อยละ 10.3) ตามลำดับ 2) ด้านสิ่งแวดล้อม เกณฑ์หลักที่มีความสำคัญมากที่สุด คือ ด้านการจัดการ ด้านมลพิษ (ร้อยละ 5.5) รองลงมา คือ ด้านการจัดการด้านสิ่งแวดล้อม (ร้อยละ 4.2) ตามลำดับ 3) ด้านสังคม เกณฑ์หลักที่มีความสำคัญมากที่สุด คือ ด้านการปฏิบัติต่อพนักงาน (ร้อยละ 3.4) รองลงมา คือ ด้านความรับผิดชอบต่อผู้มีส่วนได้ส่วนเสีย (ร้อยละ 2.9) นอกจากนี้ผลการวิเคราะห์เชิงลำดับความสำคัญของเกณฑ์แบบครอบคลุมจากทั้งหมด 24 เกณฑ์ พบว่าเกณฑ์ที่มีค่าน้ำหนักความสำคัญเป็นอันดับแรก คือ ด้านราคาของสินค้า (ร้อยละ 30.17) รองลงมา คือ ด้านสินค้าตรงตามข้อกำหนด/ ข้อตกลง (ร้อยละ 16.54) และด้านเงื่อนไขการชำระเงิน (ร้อยละ 5.91) ตามลำดับ ซึ่งบริษัทกรณีศึกษามีการให้ค่าน้ำหนักความสำคัญโดยรวมต่อมุมมองด้านเศรษฐกิจมากที่สุด (ร้อยละ 84) ด้านสิ่งแวดล้อม (ร้อยละ 10) และด้านสังคม (ร้อยละ 6) ตามลำดับ เกณฑ์ที่ได้จากงานวิจัยในครั้งนี้ทำให้ได้เกณฑ์ในการคัดเลือกผู้ส่งมอบมีความสอดคล้องกับแนวทางในการดำเนินธุรกิจของบริษัทกรณีศึกษาที่ให้ความสำคัญกับการพัฒนาอย่างยั่งยืนและสามารถนำค่าน้ำหนักความสำคัญมาใช้ในการปรับปรุงแบบประเมินในการคัดเลือกผู้ส่งมอบให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น
Description: Master Degree of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/591
Appears in Collections:Faculty of Logistics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63920163.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.