Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/462
Title: FACTORS INFLUENCING THE SATISFACTION OF CONSUMERS WHO BUY PRODUCTS ONLINE : A CASE STUDY OF LAZADA WEBSITE
ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ : กรณีศึกษาเว็บไซต์ลาซาด้า
Authors: Nisara Kittiwongkamjorn
นิสรา กิตติวงษ์กำจร
DHIRAJINABHADRA RAMDEJA
ธีระชินภัทร รามเดชะ
Burapha University. Faculty of Management and Tourism
Keywords: คุณภาพระบบข้อมูลการบริการ / ส่วนประสมทางการลาด / ความพึงพอใจของผู้บริโภค
SERVICE-QUALITY INFORMATION SYSTEM/ MARKETING MIX/ SATISFACTION OF CONSUMERS
Issue Date:  12
Publisher: Burapha University
Abstract: This research aimed to study the satisfaction level of consumers towards online shopping; and to study the influences of system quality, information quality, and service quality towards the satisfaction of consumers who purchased online shopping, and to study the influences of marketing mix towards the satisfaction of consumers who purchased online shopping via Lazada. The participants were 400 customers who used to purchase products via Lazada. Statistical analysis used included Frequency, Percentage, Mean value, Standard Deviation and Multiple Regression Analysis. Most of participants were female; their age was between 33 – 37 years old; their marriage status was single; their career was private officers; their educational level was Bachelor’s degree; and their income was 20,001 30,000 bahts.                       In term of Variable found that 1.) information system quality; information quality and service quality factors showed the overall moderate level; 2.) Marketing mix factor showed overall, Products factor was the overall high level, while the factors of Price, Channels of distribution, and Marketing Promotion were the overall moderate level; and 3.) the Satisfaction of consumers who purchased online products via Lazada and when considering each side as follows: Brand Royalty, Repurchasing intention of consumers were the overall moderate level. The hypothesis testing showed the system quality, information quality, and service quality and the satisfaction of consumers who purchased online products via Lazada had the overall low relationships, and affected towards the satisfaction of consumers who purchased online products via Lazada. While the Marketing Mix had the high relationships, and when considering each side: Products, Price, and Marketing promotion affected the satisfaction of consumers who purchased online products via Lazada with statistically significance difference at 0.05.
การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ศึกษาอิทธิพลของคุณภาพของระบบ คุณภาพของข้อมูล และคุณภาพของการบริการ ต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ และศึกษาอิทธิพลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ผ่านเว็บไซต์ ลาซาด้า กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ผ่านเว็บไซต์ ลาซาด้า จำนวน 400 คน การวิเคราะห์ผลการศึกษาด้วยวิธีการทางสถิติการค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 33 – 37 ปี สถานภาพโสด เป็นพนักงานบริษัทเอกชน จบปริญญาตรี และมีรายได้ 20,001-30,000 บาท ในส่วนของตัวแปร พบว่า 1) คุณภาพของระบบสารสนเทศ คุณภาพของข้อมูลสารสนเทศ และคุณภาพของการบริการ พบว่า โดยรวม อยู่ในระดับเห็นด้วยปานกลาง 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด  พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ โดยรวม อยู่ในระดับมาก ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด โดยรวม มีความคิดเห็นอยู่ในระดับปานกลาง และ 3) ความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ผ่านเว็บไซต์ ลาซาด้า โดยภาพรวม และรายด้าน ได้แก่  ด้านองค์ประกอบของความภักดี และด้านความตั้งใจที่จะซื้อซ้ำของผู้บริโภค โดยรวม มีความคิดเห็นอยู่ในระดับปานกลาง                        ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า คุณภาพของระบบ คุณภาพของข้อมูล และคุณภาพของการบริการ กับความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ผ่านเว็บไซต์ลาซาด้า โดยรวมมีความสัมพันธ์กันในระดับค่อนข้างต่ำ และส่งผลกับความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ผ่านเว็บไซต์ลาซาด้า ในส่วนของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด มีความสัมพันธ์กันในระดับค่อนข้างสูง และในรายด้าน ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา  และด้านการส่งเสริมการตลาด  ส่งผลรต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคที่ซื้อสินค้าออนไลน์ ผ่านเว็บไซต์ลาซาด้า อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Description: Master Degree of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/462
Appears in Collections:Faculty of Management and Tourism

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59920310.pdf3.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.