Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/443
Title: THE RELATIONSHIP BETWEEN THE COMPETENCY OF ADMINISTRATORS AND THE ACADEMIC ADMINISTRATION OF THE MUANG CHACHOENGSAO SCHOOL GROUP 1 UNDER THE OFFICE OF CHACHOENGSAO PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA 1
ความสัมพันธ์ระหว่างสมรรถนะของผู้บริหารกับการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1
Authors: Khwanchanok Sae-khow
ขวัญชนก แซ่โค้ว
PRAYOON IMSAWASD
ประยูร อิ่มสวาสดิ์
Burapha University. Faculty of Education
Keywords: ความสัมพันธ์
สมรรถนะของผู้บริหารสถานศึกษา
การบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษา
กลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1
RELATIONSHIP
COMPETENCY OF ADMINISTRATORS
ACADEMIC ADMINISTRATION
MUANG CHACHOENGSAO SCHOOL GROUP 1 UNDER THE OFFICE OF CHACHOENGSAO PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA 1
Issue Date:  4
Publisher: Burapha University
Abstract: The purpose of this research are: 1) to study the administrative competence of school administrators of Muang Chachoengsao School Group 1 under the Office of Chachoengsao Primary Educational Service Area 1 2) to study academic administration of school administrators of Muang Chachoengsao School Group 1 under Chachoengsao Primary Educational Service Area Office 1 3) to study the relationship between the competence of administrators and the academic administration of the Muang Chachoengsao School Group 1 under the Office of Chachoengsao Primary Educational Service Area 1 The population in this research were184 teachers in Muang Chachoengsao School Group 1 under Chachoengsao Primary Educational Service Area Office 1 for the academic year 2021. The sample size was selected from the population as determine by Krejcie and Morgan with 127 persons according to school size. The data collection instrument was a five-point-rating scale questionnaire divided into 3 parts: Part 1 was a questionnaire on the information of respondents regarding school size. Part 2 is a questionnaire opinion about the level of competency with 33 items of questions, divided into 6 aspects, with the power to classify each item is between .51-.89 and a confidence level of .98 Part 3 is a questionnaire opinion about the level of academic administration of the Muang Chachoengsao School Group 1 under the Office of Chachoengsao Primary Educational Service Area 1, with 30 items, divided into 6 aspects, with the power to classify each item is between .69-.89 and a confidence level of .98. The statistics used in this study were mean (x̄), standard deviation (SD) and correlation coefficient analysis by using Pearson’s product moment correlation coefficient. Research findings 1. The administrative competence of the administrators of the Muang Chachoengsao School Group 1 under the Office of Chachoengsao Primary Educational Service Area 1 as a whole and in each aspect were at a high level. 2. The academic administration of the administrators of the Muang Chachoengsao School Group 1 under the Office of Chachoengsao Primary Educational Service Area 1, overall and in each aspect, was at a high level. 3. The performance of the administrators and the academic administration of the Muang Chachoengsao 1 School Group under the Office of Chachoengsao Primary Educational Service Area 1 found that overall, there was a very high correlation. statistically significant at the .01 level.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาสมรรถนะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 2) เพื่อศึกษาการบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 3) เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างสมรรถนะของผู้บริหารกับการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 ประชากรที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูผู้สอนในกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 ประจำปีการศึกษา 2564 จำนวนทั้งสิ้น 184 คน  กำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางของ Krejcie & Morgan (1970, pp.607-610) ได้ขนาดกลุ่มตัวอย่าง 127 คน จากนั้นดำเนินการสุ่มตัวอย่างโดยใช้วิธีการสุ่มแบบแบ่งชั้น (Stratified random sampling)  ตามขนาดโรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับซึ่งจำแนกออกเป็น 3 ตอน คือ ตอนที่ 1 เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับข้อมูลของผู้ตอบแบบสอบถามเกี่ยวกับขนาดโรงเรียน ตอนที่ 2 เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับสมรรถนะของผู้บริหารของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 จำนวน 33 ข้อ โดยแบ่งออกเป็น 6  ด้าน โดยมีค่าอำนาจจำแนกรายข้ออยู่ระหว่าง .51-.89 และค่าความเชื่อมั่น .98 ตอนที่ 3 เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 ในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 จำนวน 30 ข้อ โดยแบ่งออกเป็น 6 ด้าน โดยมีค่าอำนาจจำแนกรายข้ออยู่ระหว่าง .69-.89 และค่าความเชื่อมั่น .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย (x̄) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และสถิติค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson’s product moment correlation coefficient) ผลการวิจัย พบว่า 1. สมรรถนะการบริหารของผู้บริหารสถานศึกษาของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2. การบริหารงานวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 3. สมรรถนะของผู้บริหารกับการบริหารงานวิชาการของกลุ่มโรงเรียนเมืองฉะเชิงเทรา 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาฉะเชิงเทรา เขต 1 พบว่า โดยรวมมีความสัมพันธ์กันทางบวกในระดับสูงมาก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
Description: Master Degree of Education (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/443
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63920289.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.