Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/415
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorChatchai Jaitiyaen
dc.contributorฉัตรชัย ใจทิยาth
dc.contributor.advisorSAOWANIT LEKHAVATen
dc.contributor.advisorเสาวนิตย์ เลขวัตth
dc.contributor.otherBurapha University. Faculty of Logisticsen
dc.date.accessioned2022-03-10T03:06:37Z-
dc.date.available2022-03-10T03:06:37Z-
dc.date.issued26/11/2021
dc.identifier.urihttp://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/415-
dc.descriptionMaster Degree of Science (M.Sc.)en
dc.descriptionวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)th
dc.description.abstractThe purpose of this research is to study and prioritize factors affecting the selection of location of ABC's new office in Rayong Province by applying Analytical Hierarchy Process (AHP). The factors which affect to the decision making which can be divided into 5 main factors which are 1) utility factors 2) transport factors 3) customer factors 4) employee factors 5) community factors and 15 secondary factors. Then, the performance is assessed by company executives or decision-makers with Purposive sampling for 7 persons through interview and questionnaires. The data is then obtained to create the model to compare the priorities of primary and secondary factors affecting decision-making. When different factors are compared with the alternative location, the decision-making approach for the location of the new factory office is the most suitable. The weight analysis of the main factors showed that customer factor was the most important (40%), followed by the environmental factor (26%), utilities factor (18%), the land factor (10%), whereas the least significant factor is transportation factors (6%). By the way another top five most important for the secondary factors were: number of customers in the area (25.60%), followed by customer response factor (14.40%), flood risk factor (9.10%), community attitude factor (8.64%), utilities factor (7.92). %) respectively. The most suitable alternative location is Map Ta Phut Industrial Estate (45.40%), followed by Asia Industrial Estate, Rayong (31.48%), and lastly, WHA Eastern Industrial Estate (Map Ta Phut) (23.12%) respectively.en
dc.description.abstractงานนิพนธ์นี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและจัดลำดับความสำคัญของปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกทำเลที่ตั้งสำนักงานโรงงานแห่งใหม่ของบริษัท ABC ในจังหวัดระยอง โดยเป็นการประยุกต์ ใช้เทคนิคกระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์ (Analytic Hierarchy Process : AHP) มาใช้ในการ ศึกษา โดยเริ่มจากการศึกษาถึงปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจ แบ่งเป็นปัจจัยหลักจำนวน 5 ปัจจัย ประกอบด้วย ปัจจัยด้านที่ดิน ปัจจัยด้านความพร้อมของพื้นที่ ปัจจัยด้านลูกค้า ปัจจัยด้านการคมนาคม และปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม ส่วนปัจจัยรองมีจำนวน 15 ปัจจัย จากนั้นทำการวิเคราะห์หาค่าน้ำหนักและจัดลำดับความสำคัญ ด้วยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บริหารหรือผู้ที่มีอำนาจในการตัดสินใจของบริษัท เป็นการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) จำนวน 7 ท่าน โดยการทำแบบสอบถามและแสดงความคิดเห็นเป็นรายบุคคล และนำข้อมูลที่ได้และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องมาทำการสร้างแบบจำลอง เพื่อทำการเปรียบเทียบหาลำดับความสำคัญของปัจจัยหลักและปัจจัยรองที่มีผลต่อการตัดสินใจ และเมื่อนำปัจจัยต่าง ๆ ไปเปรียบเทียบกับทำเลที่ตั้งทางเลือกจะทำให้ทราบถึงแนวทางการตัดสินใจเลือกทำเลที่ตั้งของสำนักงานโรงงานแห่งใหม่ที่มีความเหมาะสมมากที่สุด ผลการวิเคราะห์น้ำหนักของปัจจัยหลักพบว่า ปัจจัยด้านลูกค้ามีความสำคัญมากที่สุด (40%) รองลงมาเป็นปัจจัยด้านสิ่งแวดล้อม (26%) ปัจจัยด้านความพร้อมพื้นที่ (18%) ปัจจัยด้านที่ดิน (10%) ตามลำดับ และปัจจัยที่มีความสำคัญน้อยที่สุดคือปัจจัยด้านการคมนาคม (6%) สำหรับปัจจัยรองที่มีความสำคัญมากที่สุด 5 อันดับแรกประกอบด้วย ปัจจัยรองด้าน จำนวนลูกค้าในพื้นที่ (25.60%) รองลงมาเป็นปัจจัยด้านการตอบสนองต่อลูกค้า (14.40%) ปัจจัยด้าน เสี่ยงต่อการเกิดน้ำท่วม (9.10%) ปัจจัยด้านทัศนคติของชุมชน (8.64%) ปัจจัยด้านระบบสาธารณูปโภค (7.92%) ตามลำดับ ส่วนทำเลที่ตั้งทางเลือกที่มีความเหมาะสมมากที่สุด คือ นิคมอุตสาหกรรมมาบตาพุด (45.40%) รองลงมาเป็นนิคมอุตสาหกรรมเอเชีย ระยอง (31.48%) และลำดับสุดท้ายนิคมอุตสาหกรรมดับบลิวเอชเอ ตะวันออก (มาบตาพุด) (23.12%)th
dc.language.isoth
dc.publisherBurapha University
dc.rightsBurapha University
dc.subjectการเลือกทำเลที่ตั้งth
dc.subjectกระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์th
dc.subjectการตัดสินใจth
dc.subjectLOCATION SELECTIONen
dc.subjectANALYTICAL HIERARCHY PROCESSen
dc.subjectDECISION MAKINGen
dc.subject.classificationMultidisciplinaryen
dc.titleAN APPLICATION OF THE ANALYTIC HIERARCHY PROCESS (AHP) TO NEW OFFICE LOCATION SELECTION : CASE STUDY ABC COMPANY IN RAYONG PROVINCE en
dc.titleการประยุกต์ใช้กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์สำหรับการเลือกทำเลที่ตั้งสำนักงานโรงงานแห่งใหม่ กรณีศึกษาบริษัท ABC ในจังหวัดระยองth
dc.typeINDEPENDENT STUDYen
dc.typeงานนิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Logistics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62920276.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.