Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/296
Title: A FEASIBILITY STUDY OF INVESTMENT IN PURCHASING TRUCK INSTEAD OF HIRING OUTSOURCING: A CASE STUDY OF FREIGHT FORWARDER COMPANY
การศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนซื้อรถบรรทุกตู้คอนเทนเนอร์เพื่อทดแทนการจัดจ้างผู้รับเหมาขนส่งจากแหล่งภายนอก กรณีศึกษา บริษัทตัวแทนผู้รับจัดการขนส่งระหว่างประเทศ
Authors: Sarayut Namsri
ศรายุทธ นามศรี
THITIMA WONGINTA
ฐิติมา วงศ์อินตา
Burapha University. Faculty of Logistics
Keywords: การขนส่ง/ การศึกษาความเป็นไปได้/ ต้นทุนการขนส่ง
TRANSPORTATION/ FEASIBILITY STUDY/ TRANSPORT COST
Issue Date:  22
Publisher: Burapha University
Abstract: The purpose of this research aims to study the feasibility of investment in purchasing trucks instead of hiring outsourcing for a case study. The study indicated that outsourcing’s truck insufficient customer’s requirement, outsourcing’s employees' lack of training, and the truck broke down while carrying out. This research collected transportation costs for 20-foot and 40-foot containers on the route between Laemchabang port to the warehouse where located in Bangna km. 39 road. The period for data collection started from April 1, 2019, to March 30, 2020, with a total transport volume of 373 trips. The cost analysis results showed that the cost of hiring from the transport contractor is 1,790,400 baths while the transportation cost of operating their own truck is 1,023,044 baths. Thus, the cost of investing in trucks is lower than the hiring cost of 767,356 baths a year. The difference in costs incurred is the calculation for a period of 1 year. Researchers analyzed the expected future return by using four analytical tools. The analyzed information for 10 years investment period with a discount rate of investment of 7 percent showed that Payback Period (PB) 2 years and 9 months Internal Rate of Return (IRR) 34.45 percent Net Present Value (NPV) 4,637,166.06 bath and Benefit-Cost Ratio (BCR) 1.44. All calculating results indicated that the feasibility of this project is possible for investment.
การศึกษางานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการลงทุนซื้อรถบรรทุกตู้คอนเทนเนอร์เพื่อทดแทนการจัดจ้างผู้รับเหมาขนส่งจากแหล่งภายนอก ของบริษัทกรณีศึกษา ซึ่งปัญหาที่พบคือปริมาณของรถบรรทุกตู้คอนเทนเนอร์ของผู้รับเหมาขนส่งไม่เพียงพอต่อความต้องการ พนักงานของบริษัทผู้รับเหมาขาดการฝึกอบอรม และรถเสียระหว่างการขนส่ง งานวิจัยนี้ได้รวบรวมข้อมูลต้นทุนการขนส่งตู้คอนเทนเนอร์ขนาด 20 ฟุต และ 40 ฟุต โดยเก็บข้อมูลเฉพาะเส้นทางการขนส่งจากท่าเรือแหลมฉบังไปยังคลังสินค้าในเครือของบริษัทกรณีศึกษาตั้งอยู่ในพื้นที่ของไทคอนส์โลจิสติกส์ พาร์ค (ถนนบางนา-ตราด กิโลเมตรที่ 39) ระยะเวลาการเก็บข้อมูลตั้งแต่วันที่ 1 เมษายน พ.ศ. 2562 ถึงวันที่ 30 มีนาคม พ.ศ. 2563 ซึ่งมีปริมาณการขนส่งทั้งหมด 373 เที่ยว ผลการวิเคราะห์ต้นทุนพบว่า ต้นทุนการจัดจ้างจากผู้รับเหมาขนส่ง 1,790,400 บาท/ ปี โดยต้นทุนเฉลี่ยจัดจ้างจากผู้รับเหมาขนส่ง เท่ากับ 4,800 บาท/ ตู้ และรายได้เฉลี่ยของบริษัทกรณีศึกษา เท่ากับ 5,800 บาท/ ตู้ ข้อมูลต้นทุนการลงทุนซื้อรถบรรทุกตู้คอนเทนเนอร์ทั้งหมด 1,023,044 บาท/ ปี ซึ่งต้นทุนของการลงทุนซื้อรถต่ำกว่าต้นทุนการจัดจ้างผู้รับเหมาขนส่งเป็นจำนวน 767,356 บาท/ ปี ส่วนต่างของต้นทุนที่เกิดขึ้นเป็นการคำนวนโดยมีระยะ 1 ปี ผู้วิจัยจึงทำการวิเคราะห์ถึงผลตอบแทนที่คาดว่าจะได้รับในอนาคตโดยใช้เครื่องมือในการวิเคราะห์ 4 เครื่องมือ ซึ่งจากการใช้เครื่องมือในการวิเคราะห์ความเป็นได้ในการลงทุน ระยะเวลาโครงการ 10 ปี โดยกำหนดอัตราดอกเบี้ยคิดลดคือ ร้อยละ7 พบว่า ระยะเวลาคืนทุน (Payback Period: PB) 2 ปี 9 เดือน อัตราผลตอบแทนภายใน (Internal Rate of Return: IRR) ร้อยละ 34.45 มีค่ามากกว่าอัตราดอกเบี้ยคิดลดมีผลให้ยอมรับการลงทุน มูลค่าปัจจุบันสุทธิ (Net Present Value: NPV) 4,637,166.06 บาท มีค่ามากกว่า 0 มีผลให้ยอมรับการลงทุน และอัตราส่วนผลประโยชน์ต่อต้นทุน (Benefit-Cost Ratio: BCR) 1.44 ผลให้ยอมรับการลงทุน ดังนั้นการศึกษานี้มีความเป็นไปได้ในการลงทุน
Description: Master Degree of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/296
Appears in Collections:Faculty of Logistics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61920233.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.