Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/226
Title: LEARNING ACHIEVEMENT AND ANALYTICAL THINKING IN PHYSICS ON WORK AND ENERGY USING ACTIVE LEARNING OF 10th GRADE STUDENTS
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและการคิดวิเคราะห์วิชาฟิสิกส์ เรื่อง งานและพลังงาน ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุกของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Authors: Hongchira Iadnu
หงส์จิรา เอียดหนู
SARUN PHIBANCHON
ศรัณย์ ภิบาลชนม์
Burapha University. Faculty of Education
Keywords: การจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุก
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
การคิดวิเคราะห์
ACTIVE LEARNING
LEARNING ACHIEVEMENT
ANALYTICAL THINKING
Issue Date:  15
Publisher: Burapha University
Abstract: The purposes of this research were to 1) study the learning achievement of grade 10 students in physics on work and energy using active learning before and after learning with 70 percent criterion. 2) study the analytical thinking of grade 10 students in physics on work and energy using active learning before and after learning with 70 percent criterion. The sample was one classroom consisted of 44 tenth-grade students from Darasamutr School in the second semester of 2020 using cluster random sampling. The research instruments were active learning lesson plan, learning achievement in physics test, analytical thinking in physics test. The statistics used for analyzing the collected data were means, standard deviation, dependent sample t-test and one-sample t-test.                       The results findings were summarized as follows:                       1. The learning achievement scores of grade 10 students in physics on work and energy using active learning after learning was higher than before learning and significantly higher than 70 percent criterion at .05 level.                       2. The analytical thinking scores of grade 10 students in physics on work and energy using active learning after learning was higher than before learning and significantly higher than 70 percent criterion at .05 level.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 วิชาฟิสิกส์ เรื่อง งานและพลังงาน โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุก (Active learning) ระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียน และหลังเรียนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 2) ศึกษาการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 วิชาฟิสิกส์ เรื่อง งานและพลังงาน โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุก (Active learning) ระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียน และหลังเรียนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนดาราสมุทร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 1 ห้องเรียน รวมทั้งสิ้น 44 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุก แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์ แบบทดสอบวัดการคิดวิเคราะห์วิชาฟิสิกส์ สถิติที่ใช้วิเคราห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีสองกลุ่มไม่เป็นอิสระกัน และการทดสอบค่าทีกลุ่มเดียว                       ผลการวิจัยสรุปได้ ดังนี้                       1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 วิชาฟิสิกส์ เรื่อง งาน และพลังงาน ที่ได้รับการสอนโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุก (Active learning) หลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียน และหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05                       2. การคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 วิชาฟิสิกส์ เรื่อง งาน และพลังงาน ที่ได้รับการสอนโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบเชิงรุก (Active learning) หลังเรียน สูงกว่าก่อนเรียน และหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Description: Master Degree of Education (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/226
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61910081.pdf7.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.