Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/200
Title: Health Care Behavior and Perceived Brand  Equity Affecting The Consumers Purchase Decision Behaviors of Healthy Bubble Milk Tea in Bangkok 
พฤติกรรมการดูแลสุขภาพและการรับรู้คุณค่าตราสินค้าที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: Pattamawan Limploypipat
ปัทมาวรรณ ลิ้มพลอยพิพัฒน์
SARUNYA SANGLIMSUWAN
ศรัญยา แสงลิ้มสุวรรณ
Burapha University. Faculty of Management and Tourism
Keywords: พฤติกรรมการดูแลสุขภาพ
การรับรู้คุณค่าในตราสินค้า
การตัดสินใจซื้อ
ชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพ
Health Care Behevior
Brand Equity
Purchase Decision
Healthy Bubble Milk Tea
Issue Date:  22
Publisher: Burapha University
Abstract: The objectives of this study were: (1) to study the health management level and the perceived brand equity level of healthy bubble milk tea’s consumers (2) to study the relationship between health care behavior factors and the perception of brand equity with factors affecting consumers’ buying decision behavior of healthy bubble milk tea in Bangkok; and (3) to create a predicted equation of consumer’s buying decision behavior of healthy bubble milk tea in Bangkok. The population is the consumer living in Bangkok.  It was a quantitative research. The research instrument was online questionnaire. The samples of this study were 400 consumers who knew or drank healthy bubble milk tea and lived in Bangkok. The samples were selected by purposive sampling technique. Data were analyzed using descriptive statistics, and using Pearson’s product moment correlation and multiple regression analysis to test the research hypothesis. The research results indicated that the samples had the opinions about overall health care behavior in a moderate level. Considering in each aspect of health care behavior, the study revealed that the samples’ opinions about the health checking and about the rest were in a high level, and about the food consumption and the exercise were in a moderate level. Regarding the perceived brand equity, the results were showed that the samples had the high perceptions of perceived quality, brand awareness, and brand loyalty, and had the moderate perception level of brand association. The result of the hypothesis testing showed that the exercise, and the health checking had a  correlation with the buying decision behavior of healthy milk tea among consumers in Bangkok at the 0.01 significance level. Besides, the perceived brand equity in terms of brand awareness, perceived quality, brand loyalty, and brand association also had a correlation with buying decision behavior of the healthy milk tea among consumers in Bangkok at the 0.01 significance level. Besides, health care behavior and perceived brand equity were able to predict the consumer’s buying decision behavior of healthy milk tea in Bangkok at the 0.05 significance level
การศึกษาเรื่อง พฤติกรรมการดูแลสุขภาพ และการรับรู้คุณค่าตราสินค้า ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภค ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับพฤติกรรมการดูแลสุขภาพ ระดับการรับรู้คุณค่าตราสินค้าของผู้บริโภคชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพ เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยด้านพฤติกรรมการดูแลสุขภาพ และการรับรู้คุณค่าตราสินค้า กับพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และ เพื่อสร้างสมการทำนายพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามออนไลน์ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคที่รู้จักและเคยดื่มชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดย วิธีการเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา และสถิติเชิงอนุมานเพื่อทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์ และการวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงพหุ  ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นในพฤติกรรมการดูแลสุขภาพในภาพรวมในระดับปานกลาง และเมื่อแยกในรายด้าน พบว่า  กลุ่มตัวอย่างมีความคิดเห็นในระดับมาก คือ การตรวจสุขภาพ การพักผ่อน ระดับปานกลาง คือ การบริโภคอาหาร และการออกกำลังกาย ส่วนการรับรู้คุณค่าตราสินค้ากลุ่มตัวอย่างมีการรับรู้คุณค่าตราสินค้าในด้านคุณภาพที่ถูกรับรู้  การตระหนักรู้ในตราสินค้า และความภักดีในตราสินค้า ในระดับมาก ส่วนการรับรู้คุณค่าตราสินค้า ด้านการเชื่อมโยงตราสินค้า มีการรับรู้ในระดับปานกลาง ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า พฤติกรรมการดูแลสุขภาพ ด้านการออกกำลังกายและการตรวจสุขภาพมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และการรับรู้คุณค่าในตราสินค้าด้านการตระหนักรู้ในตราสินค้า ด้านคุณภาพที่ถูกรับรู้ ด้านความภักดีในตราสินค้า และ ด้านการเชื่อมโยงตราสินค้า มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และพฤติกรรมการดูแลสุขภาพและการรับรู้คุณค่าในตราสินค้าสามารถพยากรณ์พฤติกรรมการตัดสินใจซื้อชานมไข่มุกเพื่อสุขภาพของผู้บริโภค ในเขตกรุงเทพมหานครได้ ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05
Description: Master Degree of Business Administration (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/200
Appears in Collections:Faculty of Management and Tourism

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61920012.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.