Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/185
Title: THE EFFECT OF COGNITIVELY GUIDED INSTRUCTION LEARNING ACTIVITY WITH HIGH-ORDER QUESTIONS ON MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING AND REASONING ABILITY IN PROBABILITY OF MATHAYOMSUKSA IV STUDENTS 
ผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับการใช้คำถามระดับสูงที่มีต่อความสามารถในการแก้ปัญหาและการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ เรื่อง ความน่าจะเป็นของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 
Authors: Suratsadee Kriampho
สุรัสดี เกรียมโพธิ์
SATINEE LERTPRAPAI
สาธินี เลิศประไพ
Burapha University. Faculty of Science
Keywords: การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบสอนแนะให้รู้คิด
คำถามระดับสูง
ความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์
ความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์
ความน่าจะเป็น
Cognitively Guided Instruction Activity
High-Order Questions
Mathematical Problem Solving Ability
Mathematical Reasoning Ability
Probability
Issue Date:  22
Publisher: Burapha University
Abstract:           The purposes of this research were to compare mathematical problem solving and reasoning ability in probability of Mathayomsuksa IV students after using cognitively guided instruction activity with high-order questions with a 70 percent criterion. The design of research was a one-group posttest-only design. The subjects of this study were 35 Mathayomsuksa IV students in the first semester of the 2020 academic year at Satrichaiyaphum School, Chaiyaphum. They were calculated by sample size determination. The instruments used in study were six lesson plans and mathematical problem solving and reasoning ability test with reliability of 0.72. The statistics used for analyzing the collected data were mean, percentage, standard deviation and one sample t-test. The findings were as follows :           1. Mathematical problem solving ability in probability of the sample group after obtaining cognitively guided instruction activity with high-order questions was statistically higher than 70 percent criterion at the .05 level of significance.           2. Mathematical reasoning ability in probability of the sample group after obtaining cognitively guided instruction activity with high-order questions was statistically higher than 70 percent criterion at the .05 level of significance.
          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการแก้ปัญหาและการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ เรื่อง ความน่าจะเป็น ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับการใช้คำถามระดับสูง กับเกณฑ์ร้อยละ 70 ซึ่งเป็นแบบแผนการวิจัยแบบศึกษากลุ่มเดียววัดหลังการทดลองครั้งเดียว โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนสตรีชัยภูมิ จังหวัดชัยภูมิ จำนวน 35 คน ซึ่งขนาดกลุ่มตัวอย่างได้มาจากการคำนวณหาขนาดกลุ่มตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับการใช้คำถามระดับสูง จำนวน 6 แผน และแบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาและการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.72 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบทีสำหรับตัวอย่าง 1 กลุ่ม (One Sample t-test) ซึ่งผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้           1. ความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ เรื่อง ความน่าจะเป็น ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับการใช้คำถามระดับสูง สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05           2. ความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ เรื่อง ความน่าจะเป็น ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบสอนแนะให้รู้คิด (CGI) ร่วมกับการใช้คำถามระดับสูง สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Description: Master of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/185
Appears in Collections:Faculty of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61910027.pdf7.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.