Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/180
Title: PROBLEMS AND NEEDS FOR THE DEVELOPMENT OF ENGLISH COMMUNICATION SKILLS OF A SELECTED BANK STAFF IN PATTAYA CITY 
ปัญหาและความจำเป็นด้านการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงานของพนักงานธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่งในเขตเมืองพัทยา
Authors: Chanyanich Intorn
ชัญญนิษฐ์ อินทร
PARATCHANUN CHAROENARPORNWATTANA
ปรัชนันท์ เจริญอาภรณ์วัฒนา
Burapha University. Faculty of Education
Keywords: ปัญหาและความจำเป็นในการใช้ภาษาอังกฤษ
พนักงานธนาคาร
ทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษ
PROBLEMS AND NEEDS OF USING ENGLISH FOR COMMUNICATION
ENGLISH FOR COMMUNICATION
BANK STAFF
Issue Date:  20
Publisher: Burapha University
Abstract: The study of problems and needs for the development of English communication skills of selected bank staff in Pattaya city. The purposes of this research were 1) to study the level of problems and needs for the development of English communication in the workplace, 2) the suitable guidelines for the development of English communication at work compared with the difference between personal information that affects the problem, and 3) the needs and guidelines for the developing relationship between problems and needs by the quantitative methodology research. The sample consisted of 80 selected bank staffs in Pattaya city by simple random sampling. The research instrument was a questionnaire. An analysis has been completed by a statistic analyzing program. The statistical data analysis was frequency, percentage, mean, and standard deviation. For the test hypothesis was using the Pearson Correlation method. The research result revealed that; the level of problems in the use of English communication skill in the workplace in overall and each aspect were at a high level, ranked in descending order of means as follows; problems in the use of English communication skill at work, listening skill (x̅=4.42, S.D.=0.74), speaking skill (x̅=4.09, S.D.=0.75), writing skill (x̅=3.90, S.D.=0.98), and reading skill (x̅=3.49, S.D.=1.14). The needs for the development of English communication at work in overall and each aspect in speaking, writing, and reading skill was at a high level of essential. Except, listening skill was at the highest level of essential, ranked in descending order of means as follows; listening skill (x̅=4.59, S.D.=0.71), speaking skill (x̅=4.37, S.D.=0.72), writing skill (x̅=4.22, S.D.=0.81), and reading skill (x̅=3.93, S.D.=0.89). The suitable guidelines for the development of English communication in the workplace found that bank staffs need the company’s human resource department to provide a training course for all four skills at a high level. The result of comparing personal information with the problems in the use of English communication skill found that gender had no difference, other personal information aspects were statistical differences at .05 level. Comparison of personal information and the needs for the development of English communication found that there were no differences in other personal information aspects. Except, age had significant differences at .05 level. The comparison of personal information and opinions of the guidelines for the development of English communication found that other personal information aspects had no differences. Except, the frequency in using the English language at work had significant differences at .05 level. The correlation between problems and the needs for the development of English communication in the workplace were at a positive correlation with statistically significant at .05 level. The correlation coefficients were at r=0.744 The recommendations for this research were a plan of the training course for bank staffs especially in the listening skill and the company should support in-depth listening practice to be able to capture the essence conversion as well as create the familiarity with the speaking accents of different foreign customers. 
การศึกษาเรื่องปัญหาและความจำเป็นด้านการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงานของพนักงานธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่งในเขตเมืองพัทยา มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับปัญหาและระดับความจำเป็นด้านการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงาน วิธีการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงานที่เหมาะสม เปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างข้อมูลส่วนบุคคลที่ส่งผลต่อปัญหา, ความจำเป็น และวิธีการพัฒนา หาความสัมพันธ์ระหว่างปัญหากับความจำเป็น โดยเป็นการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ พนักงานธนาคารพาณิชย์แห่งหนึ่งในเขตเมืองพัทยา จำนวน 80 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบง่าย (Simple Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้โปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ สถิติที่ใช้คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติในการทดสอบสมมติฐาน ใช้การหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Correlation)ผลการวิจัย พบว่า ระดับปัญหาการใช้ทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงาน ในภาพรวมเฉลี่ยและรายด้าน มีปัญหาอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับตามค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย ดังนี้ ปัญหาการใช้ทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงาน ด้านทักษะการฟัง (x̅=4.42, S.D.=0.74) ด้านทักษะพูด (x̅=4.09, S.D.=0.75) ด้านทักษะการเขียน (x̅=3.90, S.D.=0.98) และด้านทักษะการอ่าน (x̅=3.49, S.D.=1.14) ระดับความจำเป็นด้านการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงาน ในภาพรวมเฉลี่ยและรายด้านทักษะการพูด ทักษะการเขียน และทักษะการอ่าน มีความจำเป็นอยู่ในระดับมาก ยกเว้นรายด้าน ทักษะการฟัง มีความจำเป็นอยู่ในระดับมากที่สุด โดยเรียงลำดับตามค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย ดังนี้ ด้านทักษะการฟัง (x̅=4.59, S.D.=0.71) ด้านทักษะพูด (x̅=4.37, S.D.=0.72) ด้านทักษะการเขียน (x̅=4.22, S.D.=0.81) และด้านทักษะการอ่าน (x̅=3.93, S.D.=0.89)วิธีการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงานที่เหมาะสม พบว่า พนักงานธนาคารมีความต้องการให้ฝ่ายทรัพยากรบุคคลของบริษัทจัดหลักสูตรฝึกอบรม ทั้ง 4 ทักษะ อยู่ในระดับมาก ผลการเปรียบเทียบข้อมูลส่วนบุคคลกับปัญหาการใช้ทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษ พบว่า ด้านเพศ ไม่แตกต่างกัน ส่วนข้อมูลส่วนบุคคลด้านอื่น ๆ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เปรียบเทียบข้อมูลส่วนบุคคลกับความจำเป็นด้านการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษ พบว่า ข้อมูลส่วนบุคคลด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน ยกเว้นด้านอายุ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เปรียบเทียบข้อมูลส่วนบุคคลกับความเห็นเกี่ยวกับวิธีการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษ พบว่า ข้อมูลส่วนบุคคลด้านอื่น ๆ ไม่แตกต่างกัน ยกเว้นด้านความถี่ในการใช้ภาษาอังกฤษในการทำงาน แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 การหาความสัมพันธ์ระหว่างปัญหากับความจำเป็นด้านการพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาอังกฤษในการทำงาน พบว่า มีความสัมพันธ์เชิงบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ r=0.744 ข้อเสนอแนะที่ได้จากการวิจัย คือ ด้านการวางแผนการจัดหลักสูตรฝึกอบรมให้กับพนักงานธนาคาร โดยเฉพาะด้านทักษะการฟัง องค์กรควรส่งเสริม สนับสนุน โดยการเน้นฝึกฝนการฟังเชิงลึก เพื่อให้สามารถจับใจความสำคัญของบทสนทนา ตลอดจนสร้างความคุ้นเคยสำเนียงการพูดของลูกค้าชาวต่างชาติที่แตกต่างกัน
Description: Master of Arts (M.A.)
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/180
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61920265.pdf4.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.