Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/170
Title: THE EFFECTS OF 5Es INQUIRY CYCLE WITH COOPERATIVE LEARNING WITH JIGSAW II TECHNIQUE IN CHROMOSOME AND GENETIC MATERIAL ON BIOLOGICAL LEARNING ACHIEVEMENT, GROUP WORKING BEHAVIORS AND SCIENTIFIC MIND OF TENTH GRADE STUDENTS
ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II เรื่อง ยีนและโครโมโซม ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา พฤติกรรมการทำงานกลุ่ม และจิตวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Authors: Thanatcha Nuankrathok
ธนัชชา นวนกระโทก
THANAWUTH LATWONG
ธนาวุฒิ ลาตวงษ์
Burapha University. Faculty of Education
Keywords: วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es), การจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา, พฤติกรรมการทำงานกลุ่ม, จิตวิทยาศาสตร์
5Es Inquiry Cycle / Cooperative Learning with Jigsaw II Technique / Learning Achievement in Biology / Group Work Behaviors / Scientific Mind
Issue Date:  20
Publisher: Burapha University
Abstract: The purposes of this research were to 1) compare the learning achievement in biology of students before and after using 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique and after using 5Es inquiry cycle with jigsaw II technique with 70 percent criterion. 2) study group work behaviors of students after using 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique. and 3) study scientific mind of students after using 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique. The sample was one classroom consisted of 45 tenth-grade students from Darasamutr School in the first semester of 2020 using cluster random sampling. The research instruments were 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique lesson plan, learning achievement in biology test, group behavior assessment form, and scientific mind test. The statistics used for analyzing the collected data were means, standard deviation, dependent sample t-test and one-sample t-test.                 The results findings were summarized as follows:       1. The posttest learning achievement in biology of students after using 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique was significantly higher than the pretest and significantly higher than 70 percent criterion at .05 level.       2. The posttest group work behaviors of students after using 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique were significantly higher than 3.51 (good level up) at .05 level.       3. The posttest scientific mind of students after using 5Es inquiry cycle with cooperative learning with jigsaw II technique was significantly higher than 3.51 (good level up) at .05 level. 
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยาของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II ระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียน และหลังเรียนเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 70 2) ศึกษาพฤติกรรมการทำงานกลุ่มของนักเรียนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II และ 3) ศึกษาจิตวิทยาศาสตร์ของนักเรียนหลังได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนดาราสมุทร ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 1 ห้องเรียน รวมทั้งสิ้น 45 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยา แบบประเมินพฤติกรรมการทำงานกลุ่ม และแบบวัดจิตวิทยาศาสตร์ สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าทีสองกลุ่มไม่เป็นอิสระกัน และการทดสอบค่าทีกลุ่มเดียว           ผลการวิจัยสรุปได้ ดังนี้           1. นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาชีววิทยาหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน และหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05           2. นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II มีพฤติกรรมการทำงานกลุ่ม หลังเรียนสูงกว่า 3.51 (ระดับดีขึ้นไป) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05           3. นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้วัฏจักรการสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5Es) ร่วมกับการจัดการเรียนรู้แบบร่วมมือด้วยเทคนิคจิ๊กซอว์ II มีจิตวิทยาศาสตร์ หลังเรียนสูงกว่า 3.51 (ระดับดีขึ้นไป) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Description: Master of Education (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/170
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61910084.pdf10.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.