Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/130
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNutthaporn Wattanawanen
dc.contributorณัฐพร วัฒนวรรณth
dc.contributor.advisorSOMBAT THAMRONGSINTHTHAWORNen
dc.contributor.advisorสมบัติ ธำรงสินถาวรth
dc.contributor.otherBurapha University. Faculty of Management and Tourismen
dc.date.accessioned2020-05-20T08:41:58Z-
dc.date.available2020-05-20T08:41:58Z-
dc.date.issued13/5/2019
dc.identifier.urihttp://ir.buu.ac.th/dspace/handle/1513/130-
dc.descriptionMaster of Business Administration (M.B.A.)en
dc.descriptionบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.abstractThe purposes of this research were 1. to study the indicator of consumers’ opinions towards products, live broadcasters and live broadcasts of cosmetics sales via Facebook Live. 2. to study factor of variables and testing construct validity of consumers’ opinions toward watched live broadcast of cosmetics sales via Facebook Live. 3. to study the influences of consumers’ opinions towards products, live broadcaster and live broadcasts to attitude toward cosmetics sales via Facebook Live. The sample of this study was female consumers aged 15 years old and above who have ever watched live broadcast of cosmetics sales via Facebook Live. This study was a mixed methods research. Qualitative data was collected using the interview with 30 individuals. Quantitative data were collected using the questionnaire from 400 individuals. Data are analyzed descriptive statistics. Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis to testing construct validity. Analysis of Variance, Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis to testing hypothesis. Qualitative research results found that Issues arising from the consumers’ opinions to watched live broadcast of cosmetics sales via Facebook Live. There are total nine issues, as follows: product quality, product reliability, product benefits, convenience to buying product, reliability of live broadcaster, communication capacity, reliability of product demonstration, reliability of evidence of using real product and perceived quality of live broadcast. Quantitative research results of this study indicated that there were eight factors of consumers’ opinions:, product quality, convenience to buying product, reliability of live broadcaster, reputation of live broadcaster, communication capacity, reliability of using real product and perceived quality of live broadcast. All factors were construct validity with standard of 0.5 level. The results of hypothesis testing showed that there were four independent variables; product quality, reliability of live broadcaster, reputation of live broadcaster and perceived quality of live broadcast affecting consumers’ attitude towards the brand sold via  Facebook Live with a statistical significance level of .05, while 3 independent variables; convenient purchase, communication capacity and reliability of using real product did not affect consumers’ attitude towards the brand sold via  Facebook Live.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. ศึกษาตัวบ่งชี้ของความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าผู้ถ่ายทอดสด และการถ่ายทอดสดขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์ 2. ศึกษาองค์ประกอบของตัวแปร และความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้างของความคิดเห็นจากการรับชมการถ่ายทอดสดขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์ 3. ศึกษาอิทธิพลของความคิดเห็นต่อสินค้า ความคิดเห็นต่อผู้ถ่ายทอดสด และความคิดเห็นต่อการถ่ายทอดสดที่มีต่อทัศนคติต่อตราสินค้าที่จำหน่ายผ่านการถ่ายทอดสดขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภคเพศหญิงที่มีอายุ 15 ปีขึ้นไป  ที่เคยรับชมการถ่ายทอดสดขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์ โดยใช้การวิจัยเชิงผสมผสาน (Mixed methods research) ทั้งการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) โดยเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์ จำนวน 30 คน และการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative research) โดยเก็บข้อมูลจากแบบสอบถาม จำนวน 400 คน และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ และการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน เพื่อทดสอบความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้าง การวิเคราะห์ความแปรปรวน การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปร และการวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงพหุ เพื่อทดสอบสมมติฐานการวิจัย ผลการวิจัยเชิงคุณภาพพบว่า ประเด็นที่เกิดจากความคิดเห็นของผู้บริโภคที่เคยรับชมการถ่ายทอดสดการขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์ มีทั้งหมด 9 ประเด็น ได้แก่ คุณภาพสินค้า ความน่าเชื่อถือของสินค้า ประโยชน์ของสินค้า ความสะดวกสบายในการซื้อสินค้า ความน่าเชื่อถือของผู้ถ่ายทอดสด ความสามารถในการสื่อสาร ความน่าเชื่อถือของการสาธิตการใช้สินค้า ความน่าเชื่อถือของหลักฐานการใช้สินค้าจริง และการรับรู้คุณภาพของการถ่ายทอดสด ส่วนผลการวิจัยเชิงปริมาณพบว่า เมื่อนำตัวแปรที่ได้จากการวิจัยเชิงคุณภาพมาทำการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ ได้องค์ประกอบจำนวน 8 องค์ประกอบ ได้แก่ คุณภาพสินค้า ความสะดวกสบายในการซื้อสินค้า ความน่าเชื่อถือของผู้ถ่ายทอดสด ความมีชื่อเสียงของผู้ถ่ายทอดสด ความสามารถในการสื่อสาร ความน่าเชื่อถือของการใช้สินค้าจริง การรับรู้คุณภาพของการถ่ายทอดสด และทัศนคติต่อตราสินค้าที่จำหน่ายผ่านการถ่ายทอดสด ซึ่งทุกองค์ประกอบมีความเที่ยงตรงเชิงโครงสร้างเกินระดับมาตรฐานที่ 0.5 ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า มีตัวแปรอิสระ 4 ตัว คือ คุณภาพสินค้า ความน่าเชื่อถือของผู้ถ่ายทอดสด ความมีชื่อเสียงของผู้ถ่ายทอดสด และการรับรู้คุณภาพของการถ่ายทอดสด ส่งผลต่อทัศนคติต่อตราสินค้าที่จำหน่ายผ่านการถ่ายทอดสดการขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในขณะที่ตัวแปรอิสระ 3 ตัว คือ ความสะดวกสบายในการซื้อสินค้า ความสามารถในการสื่อสาร และความน่าเชื่อถือของการใช้สินค้าจริงไม่ส่งผลต่อทัศนคติต่อตราสินค้าที่จำหน่ายผ่านการถ่ายทอดสดการขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์th
dc.language.isoth
dc.publisherBurapha University
dc.rightsBurapha University
dc.subjectทัศนคติตราสินค้าth
dc.subjectเครื่องสำอางth
dc.subjectเฟซบุ๊กไลฟ์th
dc.subjectเครือข่ายสังคมออนไลน์th
dc.subjectBRAND ATTITUDEen
dc.subjectCOSMETICSen
dc.subjectFACEBOOK LIVEen
dc.subjectSOCIAL NETWORKen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.titleTHE INFLUENCES OF CONSUMER’S OPINIONS TO ATTITUDE TOWARD COSMETICS BRAND SALES VIA FACEBOOK LIVE.en
dc.titleอิทธิพลของความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อทัศนคติต่อตราสินค้าที่จำหน่ายผ่านการถ่ายทอดสดการขายเครื่องสำอางทางเฟซบุ๊กไลฟ์th
dc.typeTHESISen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:Faculty of Management and Tourism

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
59920004.pdf2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.